Supermarket
NASVET Avto Oprema
14. 09. 2022 07:21:32

KAKO IZBRATI GUME?

1/1

Informacije o tem, katere dimenzije pnevmatik so primerne za tvoj avtomobil, boš vedno našel v tehničnem listu. Podatke najdeš tudi na gumah samih, a če nisi prvi lastnik vozila, ni 100% zagotovljeno, da imaš res idealne gume.

 

  • Elizabeta, prevajalka na Ceneje.si
  • Čas branja: 10 min

 

Kazalo

  1. Parametri pnevmatik (195 / 65 R15 95 H)
  2. Vzorec
  3. Pomembni faktorji pri izbiri
  4. Vrste pnevmatik glede na sezono
  5. Posebne vrste
  6. Energijska nalepka
  7. Ostale gume in dodatki
  8. Nasveti za konec

 


1. Parametri pnevmatik (195 / 65 R15 95 H)

 

  • Osnovni dimenzijski parametri so širina, profil in premer
  • Poleg tega pa je pri pnevmatikah običajno navedena tudi konstrukcija, nosilnost in indeks hitrosti
  • Običajno označevanje parametrov pnevmatik izgleda takole: 195 / 65 R15 95 H

 

Širina (195)

  • Širina pnevmatike je navedena v milimetrih
  • Natančneje, je to številka pred poševnico in na podlagi nje se določi profil pnevmatike
  • To je največja širina pri nazivni obremenitvi in nazivnem polnilnem tlaku
  • Parameter se mora ujemati s podatki v prometnem dovoljenju tvojega vozila

 

Profil (65)

  • Ta parameter nam da podatek o "višini" pnevmatike od diska do platišča
  • Določa višino bočnice pnevmatike, je izražena v odstotkih
  • 100% ustreza širini pnevmatike
  • Torej, če je profil 65, je višina pnevmatike 65 % od 195 mm, kar je 126,75 mm

 

Premer (15)

  • Notranji premer pnevmatike je podan v palcih
  • Ta mora biti enak premeru platišča, torej kovinskega dela kolesa
  • Notranji premer je višina, merjena od spodnjega do zgornjega roba

 


Konstrukcija (R)

  • Označena je s črko
  • Skoraj zagotovo boš danes na vseh osebnih vozilih videl črko R
  • Označuje radialno zgradbo pnevmatike
  • Notranja vlakna okvirja kolesa so med vožnjo pravokotna na smer vrtenja pnevmatike

 

Seveda obstajata tudi tip diagonalne gradnje - D in tip mešane gradnje - B, vendar ju danes redko najdemo. Nekatere pnevmatike za visoke hitrosti imajo oznako ZR. Ta koda označuje pnevmatike, prilagojene hitrostim nad 240 km/h.

 

Indeks nosilnosti (95)

  • Nosilnost ali indeks nosilnosti označuje največjo obremenitev pnevmatike
  • Številka indeksa ustreza vrednosti, izraženi v kg v usrezni tabeli
  • Zato ne velja, da je indeks 95 enak 95 kg
  • Šele ob gledanju tabele boš videl, da vrednost 95 ustreza obremenitvi 690 kg

 

Indeks nosilnosti je povezan s črkama XL ali RF, kar pomeni okrepljeno konstrukcijo in s tem povečano nosilnost pnevmatike. Predpisani so za pick-upe, večnamenska vozila (MPV) in manjša gospodarska vozila.

 

Indeks hitrosti (H)

  • Indeks ustreza najvišji hitrosti v km/h, za katero je pnevmatika izdelana
  • Če med vožnjo to hitrost prekoračiš, obstaja nevarnost poškodbe pnevmatike
  • Indeks mora biti večji ali enak največji konstrukcijski hitrosti avtomobila
  • Črka H pomeni, da lahko s to pnevmatiko voziš največ 210 km/h

 

 

2. Vzorec

 

Simetrični vzorec

 

  • Pnevmatiko s simetričnim vzorcem lahko namestiš na katero koli stran avtomobila
  • Njena zasnova, vključno z bloki, lamelami in utori, je osno simetrična
  • Zahvaljujoč temu ti pri namestitvi teh pnevmatik ni treba slediti smeri njihovega vrtenja
  • Pnevmatike s simetričnim dezenom so primerne za terenska vozila, mestna vozila in večnamenska vozila

 

 


 

 

Asimetrični vzorec

 

  • Ima različne notranje in zunanje strani, ker ima vsaka drugačno funkcijo
  • Notranja stran prenaša zavorne sile na cesto
  • Ima utore, ki odvajajo vodo in sneg
  • Zahvaljujoč trdnemu bloku zunanja stran zagotavlja stabilnost v zavojih
  • Zato je treba pri montaži paziti na položaj pnevmatik
  • Na zunanji strani pnevmatike običajno piše "Outside"
  • Notranjost pnevmatike pa je običajno označena z "Inside"
  • Smer vrtenja v tem primeru običajno ne vpliva na funkcionalnost pnevmatike
  • Pnevmatike z asimetričnim profilom so primerne za avtomobile z močnejšim motorjem

 

 


 

 

Smerni vzorec

 

  • Dizajn spominja na črko V
  • Široki utori na sredini odlično odvajajo vodo in sneg
  • Ta vrsta dezena dobro deluje proti akvaplaningu, zato se najpogosteje uporablja na zimskih pnevmatikah
  • Pomembno je, da slediš smeri vrtenja pnevmatike, ki jo označuje puščica, vgravirana ob strani

 

 


3. Pomembni dejavniki pri izbiri

 

Slog vožnje

  • Če voziš kot dirkač in rad "sekaš" ovinke, poskrbi, da bodo imele pnevmatike dober oprijem in dobro zaviranje
  • Za hitro vožnjo poišči pnevmatike, ki prenesejo velike obremenitve in so zasnovane za visoko zmogljivost
  • Takšne pnevmatike so označene kot UHP pnevmatike (ultra high performance)
  • Če pogosto voziš po dirkalnih stezah, izberi raje športne

 


Prilagojene zahteve vs. tehnični parametri avtomobila

  • V Prometnem dovoljenju so navedeni podatki na katere moraš biti pozoren pri nakupu - dimenzije pnevmatik in diskov ter indeks nosilnosti in hitrosti
  • Za indeks nosilnosti in hitrosti lahko pri letnih gumah dobiš gume z višjim indeksom od tistega, ki ga je svetoval "tehnik", nikoli pa z nižjim indeksom.
  • Izjema so zimske in celoletne pnevmatike z oznako M+S, v nekaterih primerih pa se lahko uporabljajo pnevmatike z nižjim hitrostnim indeksom od tistega, ki je naveden v prometnem dovoljenju.

 

Na tebi je, da izbereš znamko in določen dezen pnevmatike. Vedno izhajaj iz kategorije svojega osebnega avtomobila in najpogostejšega načina vožnje.

 

Razlike znotraj ene dimenzije

  • Pnevmatike se med seboj razlikujejo tudi po materialu iz katerega so izdelane. Gre predvsem za različne kombinacije surovin, ki se dodajajo gumirani zmesi, kar bo vplivalo na osnovne lastnosti.
  • Kakovost zmesi ima velik vpliv na obnašanje pnevmatike pri različnih temperaturah. Zmesi so kategorizirane glede na trdoto nastale gume.
  • Dirkači in vozniki hitrih športnih avtomobilov naj bodo pri nakupu zelo pozorni na ta kriterij.

 

Ni pnevmatike, ki bi popolnoma ustrezala vsem pogojem in izpolnjevala vse možne zahteve brez izjeme. Proizvajalci ponujajo specializirane pnevmatike, tako da so vedno optimalno prilagojene danim razmeram.

 

4. Vrste pnevmatik glede na sezono


 

Zimske gume

  • Zimska oprema je obvezna za vsako vozilo od 1. novembra do 31. marca
  • Vzorec globokih žlebov je primeren za vsak sneg na cesti
  • Sneg v utorih zagotavlja najboljši oprijem pod pritiskom vozila
  • Izkorišča dejstvo, da se sneg najbolje oprime snega
  • Najmanjša dovoljena globina profila zimskih pnevmatik za osebna vozila je 4 mm
  • Zimske pnevmatike imajo domiseln sistem majhnih odtočnih kanalov, ki odvajajo vodo in preprečujejo akvaplaning
  • Zimske pnevmatike vsebujejo večji delež naravnega kavčuka, zato ohranijo prožnost tudi pri nizkih temperaturah
  • Za razliko od letnih gum, ki bi na mrazu otrdele in ne bi mogle zagotavljati kvalitetnega stika s cestiščem
  • Zimske pnevmatike so običajno označene s simbolom M+S (blato in sneg) ali simbolom snežinke

 

Pri zimskih in celoletnih pnevmatikah je lahko indeks hitrosti nižji od tistega, ki je naveden v tehničnem potrdilu. V tem primeru moraš med vožnjo imeti v vidnem polju nastavljen opozorilnik za to hitrost. Pri sodobnih avtomobilih je to navadno na potovalnem računalniku, pri starejših pa zadostuje opozorilni karton.

 

Poglej zimske pnevmatike na Ceneje.si »

 

Letne gume

  • Imajo sestavo, ki se pri zmernih temperaturah zmehča
  • S svojim oprijemom se lahko prilagodijo tako suhi kot mokri cesti
  • Debelejši bloki tekalne plasti se spopadajo tudi z nevarnostjo akvaplaninga
  • Hkrati imajo dovolj stične površine
  • Avto se tako dobro obnaša in ima boljše zavorne sposobnosti
  • Vsebujejo manj naravnega kavčuka, zato postanejo krhke pri temperaturah pod +7 °C
  • Imajo manjše trenje in s tem manjšo porabo goriva

 

Poglej letne pnevmatike na Ceneje.si »

 

Celoletne gume

  • So kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami
  • Na snegu ne dosegajo tako dobrih rezultatov kot zimske gume
  • Zato so primernejše za voznike, ki pozimi ne vozijo tako pogosto
  • Kot pri zimskih pnevmatikah velja pravilo min. globina profila 4 mm
  • Če se odločiš zanje, preveri, ali imajo res oznako M+S

 

Poglej celoletne pnevmatike na Ceneje.si »

 

S cevjo ali brez cevi?
Okrajšava tl pomeni "tubeless". Pnevmatika se imenuje tt (tubetype) in jo najdemo na modelih motociklov.

 

5. Posebne vrste

 

 

Gume za 4×4, terenska in SUV vozila

 

  • Izbira pnevmatik je vedno odvisna od konkretnega modela vozila in načina vožnje
  • Tiste za avtomobile s pogonom 4×4, SUV in terenska vozila imajo močnejše stranske stene
  • Običajno so večje, bolj robustne, bolj vzdržljive in imajo boljši oprijem na mokrih in suhih površinah
  • Tudi njihova vgradnja zahteva poseben pristop, da se ustrezno ohranijo zmogljivosti kardanske gredi vozila.

 

 


 

 

Športne – semi-slick gume

 

  • To so poldirkalne gume
  • Njihova tehnologija se zgleduje po dirkališčih
  • Imajo močne stranske stene, posebno vrsto konstrukcije in vzorec
  • Izpolnjujejo zahteve varnostnih in tehničnih standardov za normalno delovanje
  • Semi-slick gume so samo poletne

 


 

 

Run-flat pnevmatike

 

  • Lahko nadaljujejo vožnjo tudi ob izgubi tlaka ali predrtju
  • V primeru poškodb jih lahko še vedno odpeljete domov ali na servis
  • Namenjene so le avtomobilom z nadzorom tlaka v pnevmatikah (brez te funkcije voznik ne bi opazil njihove okvare)
  • Imajo posebno konstrukcijo z močno stransko steno
  • Nabavna cena teh pnevmatik je višja in po okvari popravilo ni več možno
  • Pnevmatike Run-flat so lahko letne, zimske ali celoletne

 

 

 


 

 

Zaščitne pnevmatike

 

  • To so reciklirane pnevmatike
  • Nastanejo z obnovo skeleta rabljenih in nepoškodovanih pnevmatik
  • Vsaka obnovljena pnevmatika je med proizvodnim procesom temeljito pregledana
  • Na novo kupljena obnovljena pnevmatika običajno zdrži enako število prevoženih kilometrov kot povsem nova pnevmatika
  • Njihova prednost je nizka cena in ekološki vidik pridelave
  • Nekateri proizvajalci ponujajo tovrstno garancijo do popolne obrabe pnevmatike
  • Na voljo so v letnih, zimskih in celoletnih pnevmatikah

 


6. Energijska nalepka

 

Od leta 2012 je Evropska unija uvedla energijsko nalepko kot obvezno oznako na pnevmatikah. Etiketa je vsebovala samo 3 osnovne stopnje. Maja 2021 je začela veljati njegova posodobljena oblika, ki navaja naslednje značilnosti:

 


Poraba goriva in energetska učinkovitost

  • Glede na energetsko varčnost so v novi izvedbi pnevmatike razdeljene v kategorije od A (najbolj varčne) do E (najmanj).
  • Tisto, kar določa ekonomičnost, je kotalni upor pnevmatik
  • Poraba goriva igra pomembno vlogo z okoljskega in seveda ekonomskega vidika

 


Mokra oprijemljivost

  • Opisuje sposobnost pnevmatike za zaviranje na mokri cesti
  • Bistvenega pomena za varnost pri vožnji
  • Energijska oznaka razvršča pnevmatike od A (najboljše) do E (najslabše).

 

Hrup

  • Zadnji od prvotnih 3 parametrov označuje zunanji kotalni hrup pnevmatike
  • Po novem je hrup razdeljen v 3 razrede, označene od A (najtišji) do C (najglasnejši).
  • Na etiketi je tudi določena vrednost v dB

 

Novosti

  • Sedaj boš lahko na etiketi naletel nai simbol certifikata za zimske pnevmatike 3PMSF - t.i alpski simbol (snežinka na gorskem vrhu s tremi vrhovi)
  • To bo označeno za zimske in celoletne pnevmatike, testirane v določenih zimskih razmerah
  • Zagotavlja najboljši oprijem na zasneženih cestah
  • Drug nov piktogram na etiketi je simbol oprijema ledu
  • Predstavljen bo za zimske pnevmatike z odličnimi zmogljivostmi na ledenih površinah
  • Vendar ta simbol ni pomemben za razmere srednje Evrope - primeren je le za ekstremne razmere, npr. v državah severne Evrope.

 

Na etiketi boš našel tudi ime vzorca, identifikacijsko oznako, velikost in razred. Poleg tega QR koda omogoča enostavno preverjanje verodostojnosti podatkov.

 

7. Druge pnevmatike in dodatki


Gume za motorna kolesa

Tovorne gume

Traktorske gume

Platišča

Snežne verige

Ostala avto oprema

 

8. Nasveti za konec

 

Čas je za spremembo

Pri pnevmatikah je potrebno stalno preverjati globino profila, tlak, stanje bočnic (izbokline ali mehurčki) ter znake neenakomerne obrabe. Strokovnjaki priporočajo ta pregled vsaj enkrat na mesec. Pnevmatiko je treba takoj zamenjati, če:

  • je dezen pri letnih gumah globok le 1,6 mm, pri zimskih pa 4 mm – to so zakonske omejitve, vendar je idealno, da ne čakaš in pnevmatike zamenjaš nekoliko prej.
  • pride do mehanskih poškodb pnevmatike.
  • opaziš, da je pnevmatika neenakomerno obrabljena, na primer na sredini, ob straneh ali na manjših površinah. Pri vožnji s takšno pnevmatiko obstaja nevarnost nesreče zaradi slabe vodljivosti avtomobila. Posvetuj se s strokovnjakom, problem neenakomerne obrabe lahko nakazuje druge težave z avtomobilom, kot so nepravilno nastavljena geometrija, slabo ravnovesje koles ali neprilagojeno vzmetenje.
  • ima tvoj avto ima drugačne gume od tistih, ki jih predpisuje prometno dovoljenje.

 

Zaradi simetrije in boljše interakcije vozila s cestiščem strokovnjaki priporočajo, da vedno zamenjaš vse 4 pnevmatike hkrati.

Starost pnevmatik se razlikuje z dveh zornih kotov. Prva stvar, ki jo je treba upoštevati, je splošna življenjska doba pnevmatike. Izračuna se od trenutka izdelave pnevmatike in je označena s kodo DOT na bočnici. Proizvajalci priporočajo skupno življenjsko dobo pnevmatik 10 let, po kateri se pnevmatike ne smejo več uporabljati.

 

Koda DOT je oznaka, ki označuje proizvajalca, dimenzije in datum izdelave pnevmatike. Na zunanji strani ohišja pnevmatike lahko najdeš do dvanajst števk kode DOT. Zadnje štiri številke označujejo datum izdelave, iz katerega lahko enostavno izračunaš starost. Prvi dve števki označujeta teden, zadnji dve števki pa leto izdelave (npr. zadnje štiri števke kode DOT 2317 pomenijo, da je bila pnevmatika izdelana v 23. tednu leta 2017).

 

Poleg tega lahko starost pnevmatike določimo po času njene uporabe. Splošno pravilo je, da ne vozite s pnevmatikami, ki so bile v uporabi več kot 5 let.
Nekateri prodajalci ponujajo pnevmatike, ki niso bile rabljene, imajo pa starejši datum izdelave. Takšne pnevmatike seveda ne bodo imele enakih voznih lastnosti kot pnevmatike novejšega datuma proizvodnje.

Starost pnevmatike neposredno vpliva na njene vozne lastnosti, predvsem se s časom zmanjšuje varnost vožnje. Avto s starimi gumami je težje obvladljiv, njegova zavorna pot se podaljša, obstaja nevarnost zdrsa in akvaplaninga. Znaki staranja se lahko kažejo v pokanju gume na zunanji strani tekalne plasti, zmanjšani globini dezena itd.

 


Skladiščenje pnevmatik

Pnevmatike hrani zunaj neposredne sončne svetlobe v hladnih in suhih prostorih pri temperaturi največ 35°C. Ko pnevmatike shranjuješ na platiščih, jih napolnite do normalnega tlaka in zložite eno na drugo. Če pnevmatike shranjujete brez platišč, jih shranjujte pokončno eno poleg druge in jih ne pozabite občasno obrniti, da se ne deformirajo. Ob sezonski menjavi pnevmatike, označi, katere so sprednje in zadnje pnevmatike. Regali za gume ti bodo močno olajšali shranjevanje gum, folije pa so primerna zaščita za gume, ki trenutno niso v uporabi. Pred nakupom obvezno preveri širino pnevmatik in njihov največji zunanji premer, da se prepričaš, ali vse ustreza.

 

Poglej pnevmatike na Ceneje.si »

 

 

Želiš med prvimi izvedeti za najboljše sezonske ponudbe? Prijavi se na e-novice, ki jih tedensko pripravljamo zate.

Vnesi pravilen e-naslov

Hvala za prijavo. Kmalu lahko pričakuješ prve tedenske e-novice.

® 2022 Ceneje d.o.o., del skupine Heureka