NASVET Kolesarstvo
19. 04. 2022 13:21:17

KAKO IZBRATI NAJBOLJŠE KOLO?

1/1

Si navdušen kolesar ali pa iščeš praktičen in okolju prijazen način da prideš do službe? Nakup kolesa ti bo odprl nove možnosti gibanja po mestu, spoznavaš lahko okolje iz nove perspektive, kolesarjenje pa bo pripomoglo tudi k boljšemu zdravju. Kolesarjenje je priljubljeno tudi pri starejših in ljudeh, ki imajo zaradi različnih poškodb sklepov težave s hojo. Pri izbiri idealnega modela se osredotoči na vrsto kolesa glede na tvoje zahteve in na velikost okvirja.

  • Ana, urednica na Ceneje.si
  • Čas branja: 13 min

 

Kazalo

  1. Vrste koles
  2. Pomembne lastnosti
  3. Oprema in dodatki
  4. Pogosta zastavljena vprašanja

 

Vrste koles

Gorska/MTB kolesa

MTB kolesa so kolesa, s katerimi se lahko brezskrbno podaš tudi na brezpotje. Akronim MTB pomeni gorsko kolo, ki te ne bo pustilo na cedilu na pustolovskem izletu v naravi. Imajo krajši in robustnejši okvir in širši tip pnevmatike za premagovanje udarcev. Imajo prestave za lažjo vožnjo po klančinah, običajno pa imajo tudi učinkovitejše zavore kot druge vrste koles. MTB kolesa delimo na gorska kolesa s polnim vzmetenjem (full MTB) in kolesa s fiksnim okvirjem.

Kolesa s fiksnim okvirjem imajo vzmetene sprednje vilice, pogosto pa jih imenujemo hardtrail. Primerna so za vse terene, kolesarske poti in občasne izlete. Prednost koles s fiksnim okvirjem je v tem, da omogočajo učinkovitejši prenos moči kot kolesa s polnim vzmetenjem, poleg tega pa so lažja, kar ima za posledico boljši odziv pedala. Sprednje vzmetne vilice zagotavljajo blaženje udarcev zaradi neravnega terena.

Gorska kolesa s polnim vzmetenjem (full MTB) so zasnovana za športno in dirkaško uporabo. Imajo vzdržljivo konstrukcijo za vožnjo po zahtevnih terenih. Poleg vzmetenja na sprednji vilici imajo zadaj tudi zračne amortizerje, katerih tlak lahko reguliraš tako, da natančno prilagodiš kolo svoji teži.

+ občutno zmanjšanje udarcev
+ manjša obremenitev hrbtenice
+ udobnejši občutek

- večja teža
- večja poraba energije

 

→Poglej gorska kolesa

 

Cestna kolesa

+ odlične lastnosti za upravljanje na asfaltu in betonu
+ lahek okvir
+ ozke pnevmatike

- višja cena

 

→Poglej cestna kolesa

 

 

Treking in cross kolesa

+ ožje gume
+ vesetranski model
+ primerna za kolesarske izlete

 

→Poglej treking in cross kolesa

 

Mestna kolesa

+ lahko prenesejo manj nežno ravnanje

- nimajo trdega okvirja

 

→Poglej mestna kolesa

 

Zložljiva kolesa

+ zlaganje brez večjih težav

- manjše pnevmatike niso primerne za neravne terene in dolge razdalje

 

→Poglej zložljiva kolesa

 

BMX kolesa

+ specializirana kolesa

- niso primerna za daljše razdalje
- nimajo menjalnika in vzmetenja

 

 

→Poglej BMX kolesa

 

Električna kolesa

Električna kolesa so primerna za vožnjo po mestu in kolesarske poti, glede na namen uporabe pa jih delimo še na gorska, cross, mestna in zložljiva. Za njihovo uporabo ni treba imeti vozniškega dovoljenja. 

+ doseg je lahko od 30 do 200 km
+ običajna hitrost je okoli 25 km/h

 

→Poglej električna kolesa

 

Potrebuješ ideje za kolesarski vikend izlet? Preberi naš članek s klikom na spodnji gumb.

→Top 3 ideje za kolesarjenje po Sloveniji

 

Pomembne lastnosti

Spol

Pri izbiri kolesa lahko naletiš na kategorizacijo, ki deli kolesa na ženska, moška in otroška.

Žensko kolo ima običajno krajši in nižji okvir kot moško, zato je krmilo bližje sedežu. Ker so ženske po navadi lažje od moških, je pomembno izbrati kolo s kakovostnimi vilicami ali z mehkejšo vzmetjo. Bistveni del kakovostnega ženskega kolesa pa je udoben sedež. Ženski sedež je običajno širši in krajši, središče pa je nekoliko omehčano, pogosto z gel polnilom. Kolesne zavore na ženskem kolesu morajo biti na dosegu tudi krajšim prstom, zavorne ročice pa ne smejo zahtevati veliko vložene sile.

Moška kolesa veljajo za osnovna kolesa, imajo pa višji zgornji okvir in krmilo bistveno bolj oddaljeno od sedeža, kot pri ženskih modelih.

Posebnost otroških koles sta poleg manjše velikosti tudi enostavno upravljanje in lažje dostopne zavore. Za dodatno udobje bodi pozoren na material krmilnih ročajev. Pri izbiri otroškega kolesa je najbolj pomembno izbrati pravo velikost. Nikoli ne kupuj večjega kolesa, ker miliš, da bo otrok kmalu že dorasel.

 

Velikost okvirja

Višino izberi glede na to, kdo bo vozil kolo. Proizvajalci višino navajajo v palcih (1” = 2,54 cm) giblje pa se med 13-24”, včasih pa najdemo tudi S, M, L, XL oznake. Višino okvirja, torej razdaljo med osrednjo osjo in koncem sedežne cevi, ocenimo glede na višino voznika. Okvir naj bo približno 5 cm oddaljen od mednožja osebe, ki stoji poleg kolesa. Nižji okvirji so bolj primerni za mesto, kjer se večino časa pričakuje sedenje na sedežu, med tem ko pri treking modelih, višji okvirji zagotavljajo boljšo stabilnost na terenu. Spodaj si oglej orientacijsko tabelo z velikostmi okvirja glede na višino voznika.

Višina okvirja (palci) Telesna višina (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17-18 165–175
19-20 175–185
21-22 185–195
23-24 195 in več

 

Premer koles

Tako kot velikost okvirja je tudi premer kolesa naveden v palcih. Premer je odvisen od vrste kolesa, ki ga boš izbral. Večji kot je, bolj bo kolo odporno na udarce in bolj bo ustrezalo visoki osebi. Manjša kolesa pa se da boljše nadzorovati. Otroška kolesa se običajno začnejo pri 12”.

  • Pri gorskih kolesih boš najpogosteje naletel na 26” ter na novo uvedeni vrednosti 29 in 27,5”. S kolesi večjega premera (20”) je lažje premagovati ovire, kot so skale in luknje, so bolj stabilna pa tudi bolj primerna za daljše razdalje. Nasprotno pa so kolesa z manjšimi premeri (26” in 27,5”) lažja, bolj okretna in lažje jih je upravljati pri višjih hitrostih.
  • Mestna, cestna in treking kolesa imajo običajno pnevmatike premera 28” in so zato primerna za vožnjo s spremenljivo dinamiko.
  • Premeri platišč za zložljiva kolesa se pogosto razlikujejo, običajno pa so okrog 20”. Primerni so za krajše in lahkotnejše vožnje.
  • BMX kolesa imajo lahko premer 12”, 16”, 18” ali 20”, odvisno od specializacije.

Teža

Čeprav teža ni ključni parameter, lahko prispeva k splošnim voznim lastnostim. Na splošno so najtežja (če ne štejemo e-koles) gorska kolesa, ki največkrat dosežejo 13-14 kg. Višja teža je posledica kakovostnih vzmetnih vilic in zavor. Lažja treking kolesa tehtajo okoli 12-13 kg., najlažja pa so cestna in zložljiva kolesa, katerih idealna teža ne sega preko 10 kg. Lažje kot je kolo, bolj je okretno in lažje ga je upravljati. Skupni teži prispeva tudi vsa dodatna kolesarska oprema (blatniki, nosilci …).

Nosilnost

Če tvoja telesna teža ne spada v povprečje, je bolje, da pri proizvajalcu preveriš nosilnost izbranega kolesa. Poleg teže kolesarja pa računaj tudi na dodatne kilograme, na primer pri vožnji z nahrbtnikom ali celo šotorom. Nosilnost večine koles je približno 120 kg, z izjemo treking in BMX koles, katerih nosilnost je, zaradi večjih obremenitev, 130-150 kg. Če kolo konstantno preobremenjuješ daljše časovno obdobje, bo to povzročilo večjo obrabo in celo poškodbe nekaterih komponent kot so pedala, žice in vilice.

Vilice in vzmetenje

Vilice so pritrjene na krmilni del okvirja in nosijo sprednje kolo. Ker povezujejo pnevmatiko in okvir, imajo velik vpliv na to, kako se nepravilnosti terena prenašajo na strukturo kolesa. V preteklosti so obstajale samo fiksne vilice, ki so se samodejno štele za del okvirja. Danes veljajo za ločen del kolesa, ki ga je mogoče tudi kupiti posebej, glede na posamezne zahteve.

Danes se fiksne vilice večino uporabljajo pri cestnih kolesih, včasih pa jih vidimo tudi na zelo poceni treking ali gorskih kolesih. Ti modeli imajo običajno vzmetene vilice, tako da se na voznikove roke prenašajo le minimalni udarci. Številne vilice so danes opremljene s ključavnico, ki jo kolesar lahko zaklene na tlakovani površini, zato se vilice obnašajo kot, da bi bile fiksne, kolo pa med tem zagotavlja večjo zmogljivost.

Zavore

Zavore delimo na mehanske in disk zavore. Mehanske temeljijo na principu drgnjenja gumijaste plošče na površini platišča, nadalje pa jih delimo še na U-brake, V-brake in Cantilever. Disk zavore delujejo tako, da zavorni disk pritisnejo na tako imenovano fiksno ploščo kar ima za posledico zaviranje s trenjem. Na gorskih kolesih se pogosto uporabljajo hidravlične disk zavore, ki so zelo zanesljive tudi v mokrih razmerah. Za zaviranje uporabljajo mineralno olje ali zavorno tekočino.

Menjalnik

Na splošno velja, več prestav kot je, tem bolje je, saj več prestav pomeni počasnejši prehod med hitrostmi in s tem bolj gladko vožnjo. Pomanjkanje zobnikov predstavlja večje tveganje za večjo obrabo verige. Pri izbiri bodi pozoren tudi na ekstremne razpone. Če je razlika med najtežjo in najlažjo prestavo majhna, boš morda naletel na težave pri vzpenjanju po strmih hribih ali pri doseganju višjih hitrosti.

Čeprav običajno pri večini koles najdemo vsaj 3 stopnje prestav, ponekod, predvsem pri cenejših modelih, lahko naletimo tudi na dvojno prestavo. Uporabljali jih bodo predvsem kolesarji, ki se menjave poslužujejo zelo redko in uporabljajo nižjo prestavo le na strmih klancih. 

  • Gorska in cross kolesa s trikonverterjem - običajno imajo 24, 27 ali 30 prestav, v primeru dvojnega prestavnega sistema 18 ali 20. 
  • Cestna kolesa imajo običajno 18, 20, 27 ali 30 prestav, odvisno od uporabe dvojne ali trojne prestave.
  • Otroška kolesa so običajno opremljena z manj prestavami, tako da se majhnim kolesarjem ni treba toliko mučiti z upravljanjem prestavljanja.
  • Pri specializiranih kolesih se prestave razlikujejo glede na disciplino, za katero je kolo namenjeno. Freestyle in BMX imajo eno stalno prestavo, downhill kolesa pa imajo lahko od 9 do 27 prestav.

Krmilo

Vrsto kolesa lahko pogosto prepoznaš že po krmilu. Pri mestnih modelih so običajno krmila ukrivljena tako, da voznik lahko sedi z ravnim hrbtom in ni upognjen. Po drugi strani pa imajo cestna kolesa nizko postavljena krmila, da bi zagotavljala čim manjši možen upor. Gorska kolesa imajo bodisi ravna krmila, imenovana Flat Bar, bodisi lastovka krmila, imenovana tudi Riser Bar.

Sedež

Oblika sedeža se pogosto razlikuje pri ženskih in moških kolesih. Ženski dizajn je običajno širši in krajši. Središče sedeža je pogosto omehčano z gel blazinico. Da bi bil voznikov sedež čim bolj udoben, hkrati pa bi podpiral optimalno držo, ga je treba oblikovati tudi glede na stil sedenja. Za manj prilagodljive voznike, z bolj pokončnim položajem sedenja, so primerni sedeži z dvignjenim zadnjim delom, ki jim bodo nudili dodatno oporo.

Material

Uporabljeni material pomembno vpliva ne le na lastnosti okvirja, temveč tudi na celotno vzdržljivost in težo kolesa. Proizvajalci si prizadevajo razviti čim lažje okvirje z najvišjo možno trdnostjo. Večina cenejših modelov ima jeklene okvirje (Hi-Ten steel), ki so sicer zelo trdni, a razmeroma težki in nagnjeni h koroziji. Trenutno pogosto uporabljen aluminij je veliko lažji in mehkejši. Zaradi večje mehkobe so obdelani v zlitini z drugimi kovinami (duraluminij). Da bi okvirji iz duraluminija dosegli trdnost, primerljivo z jeklom, so njihove cevi izdelane z večjim premerom. Še boljši, a dražji material je karbon, ki ima visoko trdnost in nizko težo, ne korodira in zelo dobro absorbira udarce. Najbolj ekskluziven material doslej pa je titan. Titanov okvir  aktivno zmanjšuje vibracije, je zelo lahek in tudi ne korodira. Njegova pomanjkljivost je visoka cena in potreba po posebnem tehničnem postopku v primeru proizvodnje in popravil.

Material okvirja Prednost Pomanjkljivost
Jeklo trdnost večja teža
Aluminij / Duraluminij nizka teža mehkoba
Karbon trdnost, absorbcija udarcev višja cena
Titan aktivno zmanjšuje vibracije, nizka teža višja cena, zahtevnejša popravila

 

 

Oprema in dodatki

 

Pogosto zastavljena vprašanja

Kako in kdaj vzdrževati in sevirsirati kolo?

Kolo je treba ustrezno negovati. Poleg podaljšanja življenjske dobe komponent s tem ohranjaš tudi visoko raven udobja vožnje. Če kateri od sestavnih delov že kaže prekomerno obrabo, ne odlašaj z zamenjavo. To je pomembno tako za življenjsko dobo kolesa kot tudi za tvojo varnost.

Kolo je treba očistiti po vsaki vožnji v vlažnem vremenu in po vsaki vožnji po prašni cesti. Z vlažno krpo odstranite prah ali blato z okvirja pnevmatik, vilic in stranskih sten. Očistiti je treba tudi verigo. Uporabiš lahko posebno čistilo za verige, delo pa si lahko olajšaš tudi z nakupom verižne podložke. Po čiščenju je treba verigo namazati s predpisanim oljem.

Verigo je potrebno nenehno mazati, da ni nikoli suha, sicer bo škripala, nastala pa bo tudi nevarnost prekomerne obrabe zobnikov. Izkušeni kolesarji svetujejo, da v vročih in suhih razmerah verigo naoljite vsaj vsakih 150 km. V vlažnih razmerah je optimalno, da verigo namažeš po vsaki vožnji, saj vlaga pospešuje izpiranje olja iz verige. Takoj po nanosu olja na verigo počakajte 20 minut. Čistila in olja najdete v kategoriji Orodje in vzdrževanje.

Pred vsako vožnjo preverite zrak v pnevmatikah in zavorah. Če ponovno voziš po daljšem premoru, pazi, da veriga ni preveč ohlapna. Priporočljivo je opraviti splošni pregled koles približno vsakih 6 mesecev. Splošni pregled vključuje prilagajanje in mazanje zavornih in menjalnih kablov, preverjanje in morebitno zamenjavo zavor, zavornih disk ploščic ali verige. Prav tako je treba preveriti celotno geometrijo kolesa. Profesionalne kolesarske trgovine ti bodo pri tem z veseljem svetovale in pomagale.

 

→Poglej kolesa na Ceneje.si

Želiš med prvimi izvedeti za najboljše sezonske ponudbe? Prijavi se na e-novice, ki jih tedensko pripravljamo zate.

Vnesi pravilen e-naslov

Hvala za prijavo. Kmalu lahko pričakuješ prve tedenske e-novice.

® 2022 Ceneje d.o.o., del skupine Heureka