Supermarket
NASVET Kolesarstvo
19. 04. 2022 13:21:17

KAKO IZBRATI NAJBOLJŠE KOLO?

1/1

Si navdušen kolesar ali pa iščeš praktičen in okolju prijazen način prevoza? Kolo ti bo odprlo nove možnosti za premikanje po mestu, omogočilo ti bo nov pogled na okolico in naredilo nekaj za vaše zdravje. Svetujemo ti lahko, kako izbrati kolo, ki bo natančno ustrezalo tvojim zahtevam.

  • Urška, urednica na Ceneje.si
  • Čas branja: 13 min

 

Kazalo

  1. Vrste koles
  2. Parametri
  3. Oprema in dodatki
  4. Pogosto zastavljena vprašanja

 

Vrste koles

Preden se lotiš pregleda posameznih parametrov, si moraš odgovoriti na vprašanje, za kaj točno naj bi se kolo uporabljalo, torej kje in kako pogosto bo v uporabi.

Gorska/MTB kolesa

Če se nameravaš voziti po gozdu in terenu, izberi gorsko kolo. MTB je gorsko kolo, ki te ne bo pustilo na cedilu niti na pustolovskem izletu v naravi. Ima krajši, robusten okvir in širše pnevmatike za premagovanje razgibanega terena.

+ idealna za razgiban teren
+ dober oprijem
+ visoka stabilnost
+ zelo trpežna konstrukcija
+ veliko prestav

- velika teža
- slab prenos energije - vožnja je zelo utrujajoča

Gorska kolesa z vzmeteno sprednjo vilico

Kolesa s fiksnim okvirjem so gorska kolesa z vzmetnimi sprednjimi vilicami, pogosto pa jih imenujemo hardtrail. Primerna so za vse terene, kolesarske poti in občasno uporabo na cesti. Prednost koles s fiksnim okvirjem je v tem, da omogočajo učinkovitejši prenos moči kot kolesa s polnim vzmetenjem, poleg tega pa so lažja, kar ima za posledico boljši odziv pedala. Sprednje vzmetne vilice zagotavljajo blaženje udarcev zaradi neravnega terena.

Gorska kolesa s polnim vzmetenjem

Gorska kolesa s polnim vzmetenjem (full MTB) so zasnovana za športno in tekmovalno uporabo. Imajo vzdržljivo konstrukcijo za vožnjo po zahtevnih terenih zunaj asfaltiranih cest. Poleg vzmetenja na sprednji vilici imajo zadaj tudi zračne amortizerje, katerih tlak lahko reguliraš tako, da natančno prilagodiš kolo svoji teži. Njihova prednost občutno zmanjšanje udarcev, kar pripomore k manjši obremenitvi hrbtenice in hrbtnih mišic s tem pa udobnejši občutek, ne samo med vožnjo, temveč tudi po koncu kolesarjenja. Pomanjkljivost kolesa s polnim vzmetenjem je večja teža, ki je povezana s potrebo po večji porabi energije med vožnjo zaradi slabšega odziva na aktivacijo pedal.

 

→Poglej gorska kolesa

 

Cestna kolesa

Vožnja zunaj ceste ni za vas in raje voziš po cesti? Potem je cestno kolo očitna izbira zate, saj ima odlične vozne lastnosti na gladkih in kakovostnih površinah, kot sta asfalt ali beton. Imajo maksimalno lahke okvirje in ozke pnevmatike, da dosežejo najvišjo hitrost z najmanjšo porabo energije.

+ lahka
+ zelo hitra
+ odličen prenos moči
+ pnevmatike imajo lahko notranjo cev ali pa so polnilne

- ni primerno za terensko uporabo
- manj vzdržljiva konstrukcija
- manj prestav
- brez vzmetenja - slaba absorpcija udarcev

 

Več o cestnih kolesih
Klasična cestna kolesa prepoznamo tudi po krmilu, ki je nameščeno nizko, s čimer je zmanjšan zračni upor. Tradicionalni obliki rečemo tudi oven. Ti modeli se uvrščajo med športna kolesa, primerna za bolj izkušene kolesarje.

 

→Poglej cestna kolesa

 

 

Treking in cross kolesa

Ali poleg terena uživaš tudi v kolesarskih poteh? S kros kolesi in treking kolesi se lahko podaš na gladke ceste in zmerno zahtevne terene. K temu pripomorejo ožja kolesa (v primerjavi z gorskimi kolesi) z velikim premerom. Za razliko od mestnih modelov imajo bolj športno geometrijo in manj pokončen položaj sedenja.

+ Zelo vsestranski
+ V ničemer ne izstopajo, vendar tudi ne zaostajajo
+ Dobro razmerje med stabilnostjo, vodljivostjo, vzmetenjem in porabo energije

 

Več o treking kolesih
Običajno velja, da so treking kolesa zaradi svoje opreme (blatniki, luči, prtljažniki) primernejša za mesto. Različica cross naj bi bila nato odprta za več pustolovščin na srednje zahtevnem terenu. Vendar proizvajalci pogosto zamenjujejo obe oznaki.

 

→Poglej treking in cross kolesa

 

Mestna kolesa

Ali nameravaš v mesto pešačiti? Ali pa se želiš v svojo najljubšo trgovino pripeljati s kolesom in ne želiš tvegati težav s parkiranjem? Poišči mestno kolo. Čeprav nimajo tako močnega okvirja kot gorska kolesa, so še vedno odporna na manj nežno ravnanje.

+ odlično razmerje med težo in vzdržljivostjo
+ odlična vodljivost in stabilnost
+ nižji okvir za udobnejše sedenje
+ hitre in zanesljive zavore

- ni primerno za terensko uporabo
- ni primerno za dolga potovanja

Več o mestnih kolesih
Pri izbiri mestnega kolesa se fokusiraj na krmilo. Zakrivljeno mora biti tako, da lahko voziš z ravnim hrbtom.

 

→Poglej mestna kolesa

 

Zložljiva kolesa

Za enostaven prevoz v avtomobilu, na vlaku ali v javnem prevozu so najboljša zložljiva kolesa, ki jih lahko v trenutku spremeniš v ročno prtljago, ki jo lahko vzameš tudi avtobus.

+ lahka
+ zložljiva
+ spretna

- nizka stabilnost
- ni primerno za terensko uporabo
- ni primerno za dolga potovanja

 

→Poglej zložljiva kolesa

 

BMX kolesa

Če si ljubitelj/-ica športnih disciplin, kot so downhill, fourcross, biketrial itd., poišči specializirana BMX kolesa, tj. kolesa za motokros. Odlično se obnesejo v zaprtih prostorih ali na tlakovanih površinah.

Če te navdušujejo adrenalinski spusti, lahko izbiraš med kolesi za freeride in kolesi za spust. Če Dirtjump, Vert ali Bikros zate niso le prazni pojmi, izberi freestyle kolo.

+ trpežna konstrukcija
+ visoka stabilnost
+ odlično upravljanje
+ idealna za izvajanje trikov in akrobatskih podvigov

- malo (ali nič) prestav
- slabo vzmetenje (ali nič)
- ni primerno za potovanja

 

→Poglej BMX kolesa

 

Gravel kolesa

Mnogi morda še niste slišali za hibridna gravel kolesa, ki se običajno imenujejo makadamarji. Prepoznaš jih po širših pnevmatikah in okvirju cestnega tipa. Primerna so za hitro vožnjo po asfaltu, vendar jih ne bo zmedel niti lažji teren. Za razliko od kros koles in treking koles so bolj podobna cestnim kolesom.

+ hitra
+ dober prenos energije
+ dobra vodljivost in stabilnost
+ relativno majhna teža

- povprečno blaženje udarcev
- ni primerno za grob teren

 

Električna kolesa

Električna kolesa so kolesa, ki jih delno ali v celoti poganja elektrika. Primerna so za vožnjo po mestu in kolesarskih poteh. Glede na namen uporabe jih delimo na gorska e-kolesa, cestna e-kolesa, cross e-kolesa, mestna e-kolesa in zložljiva e-kolesa. Vrsta vpliva na moč motorja in doseg, ki je lahko od 30 do 200 km. Modeli, namenjeni vožnji po terenu, imajo močnejši in zmogljivejši motor. Hitrost je običajno okoli 25 km/h, za vožnjo pa ne potrebujete vozniškega dovoljenja.

 

→Poglej električna kolesa

 

→Tukaj si lahko prebereš več o izbiri e-kolesa

 

→Top 3 ideje za kolesarjenje po Sloveniji

 

Parametri

Ženska, moška in otroška kolesa

Različne strukture telesa voznika zahtevajo različne zasnove koles.

Žensko kolo ima običajno krajši in nižji okvir kot moško kolo, zato je krmilo bližje sedežu. Ker so ženske običajno lažje od moških, je pomembno, da izbereš kolo s kakovostno vilico, ki se med vožnjo odziva na manjše obremenitve.

Zavore na ženskem kolesu morajo biti prilagojene krajšim prstom in ne smejo zahtevati pretirane sile.

Posebnost otroških koles je poleg njihove manjše velikosti tudi boljša vodljivost. Za večje udobje si oglej material ročajev na krmilu. Pri izbiri otroškega kolesa je treba izbrati pravo velikost. Nikoli ne kupuj večjega kolesa, ker misliš, da bo otrok kmalu že dorasel izbranemu in bo potrebno kupiti novega.

 

Tabela ustrezne velikosti kolesa glede na višino in starost otroka:

Starost otroka Priporočena velikost kolesa Višina telesa (cm)
do 4 leta 12" 70-95
4-6 let 16" 85-110
6-8 let 20" 105-135
8-10 24" 135-155

 

Velikost okvirja

Višina okvirja, tj. razdalja med osrednjo osjo in koncem sedežne cevi, je ocenjena glede na višino kolesarja. Okvir mora biti približno 5 cm oddaljen od mednožja osebe, ki stoji na kolesu.

Glede na to, kdo bo vozil kolo, izberi ustrezno višino okvirja. Proizvajalci jo običajno navajajo v palcih (1" = 2,54 cm) in se giblje od 13 do 24". Včasih lahko naletiš tudi na oznake S, M, L in XL.

Višina okvirja (palci) Telesna višina (cm)
13 130–140
14 140–150
15 150–155
16 155–165
17-18 165–175
19-20 175–185
21-22 185–195
23-24 195 in več

 

Za mesto so primernejši nižji okvirji, saj se pričakuje pogostejše sestopanje, v primerjavi s pohodniškimi različicami, kjer pa višji okvirji zagotavljajo boljšo stabilnost na terenu.

Premer koles

Tako kot velikost okvirja je tudi premer kolesa naveden v palcih. Premer je odvisen od vrste kolesa. Večji kot je, bolj bo kolo odporno na udarce in bolj bo ustrezalo visokim osebam. Manjša kolesa pa se da bolje nadzorovati.

Več o premerih koles
Pri gorskih kolesih boš najpogosteje naletel na 26” ter na novo uvedeni vrednosti 29 in 27,5”. S kolesi večjega premera (20”) je lažje premagovati ovire, kot so skale in luknje, so bolj stabilna pa tudi bolj primerna za daljše razdalje. Nasprotno pa so kolesa z manjšimi premeri (26” in 27,5”) lažja, bolj okretna in lažje jih je upravljati pri višjih hitrostih.
Mestna, cestna in treking kolesa imajo običajno pnevmatike premera 28” in so zato primerna za vožnjo s spremenljivo dinamiko.
Premeri platišč za zložljiva kolesa se pogosto razlikujejo, običajno pa so okrog 20”. Primerni so za krajše in lahkotnejše vožnje.
BMX kolesa imajo lahko premer 12”, 16”, 18” ali 20”, odvisno od specializacije.

Teža

Čeprav teža ni ključni parameter, lahko prispeva k splošnim voznim lastnostim. Lažje kot je kolo, bolj je okretno in lažje za upravljanje.

Na splošno so najtežja (če ne štejemo e-koles) gorska kolesa, ki največkrat dosežejo 13-14 kg. Višja teža je posledica kakovostnih vzmetnih vilic in zavor. Lažja treking kolesa tehtajo okoli 12-13 kg, najlažja pa so cestna in zložljiva kolesa, katerih idealna teža ne preseže 10 kg.

Nosilnost

Če tvoja telesna teža ne spada v povprečje, je bolje, da pri proizvajalcu preveriš nosilnost izbranega kolesa. Dolgotrajna preobremenitev kolesa bo povzročila večjo obravo in celo poškodbe nekaterih sestavnih delov - zlasti pedal, žic in vilic.

Poleg teže kolesarja upoštevaj tudi dodatne kilograme, na primer pri prevozu težjih bremen. Težji gorski in BMX modeli imajo večjo nosilnost, in sicer 130-150 kg.

Vilice in vzmetenje

Vilice so pritrjene na krmilni del okvirja in nosijo sprednje kolo. Ker povezujejo pnevmatiko in okvir, imajo velik vpliv na to, kako se nepravilnosti terena prenašajo na strukturo kolesa. V preteklosti so obstajale samo fiksne vilice, ki so se samodejno štele za del okvirja. Danes veljajo za ločen del kolesa, ki ga je mogoče tudi kupiti posebej, glede na posameznikove zahteve.

Dandanes se fiksne vilice uporabljajo predvsem na cestnih kolesih, saj omogočajo največji prenos energije. Rezultat je hitra vožnja z manj napora. Po drugi strani pa je vzmetena vilica na voljo predvsem na gorskih kolesih ali kolesih za kros in pohodništvo, tako da se na kolesarjeve roke med vožnjo po neravnih površinah prenaša le minimalen udarec.

Številne vilice so danes opremljene s ključavnico, s katero lahko vilico zakleneš, tako da deluje, kot da bi bila fiksirana.

Zavore

Zavore delimo na mehanske in disk zavore.

Mehanske temeljijo na principu drgnjenja gumijaste plošče na površini platišča, nadalje pa jih delimo še na U-brake, V-brake in Cantilever.

Disk zavore delujejo tako, da zavorni disk pritisnejo na tako imenovano fiksno ploščo kar ima za posledico zaviranje s trenjem.

Na gorskih kolesih se pogosto uporabljajo hidravlične disk zavore, ki so zelo zanesljive tudi v mokrih razmerah. Za zaviranje uporabljajo mineralno olje ali zavorno tekočino.

Menjalnik

Na splošno velja, več prestav kot je, tem bolje je.

Več prestav pomeni bolj gladko vožnjo. Slabost širokih kaset (zobnikov) je večja nevarnost križanja verige in s tem večje trenje in obraba.

Pri izbiri upoštevaj tudi ekstremne razpone. Če je razlika v velikosti med najtežjo in najlažjo prestavo majhna, bo morda prišlo do težav pri vzpenjanju po strmih hribih ali pri doseganju višjih hitrosti.

Čeprav so trije sprednji zobniki veliko bolj pogosti, pa dvojnega verižnika (2 zobnika) ne najdete le pri poceni kolesih. To uporabljajo predvsem kolesarji, ki manj prestavljajo in nižjo prestavo potrebujejo le pri res strmih vzponih. Njegova pomanjkljivost je lahko manj gladek prehod verige pri prestavljanju.

Poleg običajnih zobnikov obstajajo tudi zobniki, ki jih poganja zobati jermen. Slednji je bistveno tišji, lažji in ima daljšo življenjsko dobo. Njegova pomanjkljivost je višja nakupna cena in zahteve glede kakovosti okvirja.

 

Kako ugotovim število vrtljajev zadnjega kolesa?
Če število zob največjega zobnika spredaj in najmanjšega kolesa zadaj (npr. 44:11) deliš s številom zob najmanjšega prednjega kolesa in največjega zadnjega kolesa (npr. 22:36), dobiš število, ki označuje število obratov zadnjega kolesa na hod pedal.
To število lahko znaša od 4 do 0,6.
Višja kot je ta številka, več energije moraš porabiti za pedaliranje v hrib, vendar ti bo ta prestava omogočila večjo hitrost. Po drugi strani pa, če je številka bližje spodnji meji, bodo lažji vzponi na strme hribe.

 

Več o prestavah
  • Gorska in cross kolesa s trikonverterjem - običajno imajo 24, 27 ali 30 prestav, v primeru dvojnega prestavnega sistema 18 ali 20.
  • Cestna kolesa imajo običajno 18, 20, 27 ali 30 prestav, odvisno od uporabe dvojne ali trojne prestave.
  • Otroška kolesa so običajno opremljena z manj prestavami, tako da se majhnim kolesarjem ni treba toliko mučiti z upravljanjem prestavljanja.
  • Pri specializiranih kolesih se prestave razlikujejo glede na disciplino, za katero je kolo namenjeno. Freestyle in BMX imajo eno stalno prestavo, downhill kolesa pa imajo lahko od 9 do 27 prestav.Pri specializiranih kolesih se prestave razlikujejo glede na disciplino, za katero je kolo namenjeno. Freestyle in BMX imajo eno stalno prestavo, downhill kolesa pa imajo lahko od 9 do 27 prestav.

 

Krmilo

Pri mestnih modelih so krmila običajno ukrivljena tako, da voznik lahko sedi z ravnim hrbtom.

Po drugi strani pa imajo cestna kolesa nizko postavljena krmila, da bi zagotavljala čim manjši možen upor.

Gorska kolesa imajo bodisi ravna krmila, imenovana Flat Bar, bodisi Swallow Bars, imenovana tudi Riser Bar.

Več o krmilih
Ravno krmilo ni povsem ravno, temveč ima rahel kot 3-5°. Omogočajo nižji položaj sedenja na kolesu, zaradi česar ima naslonjen voznik aerodinamično silhueto. Uporabljajo se za športno in tekmovalno vožnjo.
Swallow Bars krmila so višja in zaradi svoje ukrivljenosti bolj nagnjena k vozniku. Voznik lahko sedi v udobnejšem pokončnem položaju. Ročaj je tudi nekoliko bolj udoben za položaj zapestja. Običajno so širša od ravnih krmil, zato je kolo z njimi bolj vodljivo, zlasti na spustih in tehnično zahtevnih odsekih ceste. Zaradi svoje oblike in širine so bolj vzmetena, zato zmanjšujejo udarce, ki se prenašajo s cestišča na kolesarja. Ta tip krmila (za razliko od ravnega krmila) ne more biti opremljen z "rogovi", tj. dodatnimi pravokotnimi podaljški na koncih krmila, ki se uporabljajo za boljši oprijem.

 

Sedež

Oblika sedeža se pogosto razlikuje pri ženskih in moških kolesih. Ženski dizajn je običajno širši in krajši. Središče sedeža je pogosto omehčano z gel blazinico. Da bi bil sedež čim bolj udoben, hkrati pa bi podpiral optimalno držo, mora biti oblikovano tudi glede na stil sedenja. Za manj prilagodljive voznike z bolj pokončnim položajem sedenja, so primerni sedeži z dvignjenim zadnjim delom, ki jim bodo nudili dodatno oporo.

Material

Material okvirja pomembno vpliva na lastnosti, vzdržljivost in težo kolesa.

Večina cenejših modelov ima jeklene okvirje (Hi-Ten steel), ki so sicer zelo trdni, a razmeroma težki in nagnjeni k koroziji.Večina cenejših modelov ima jeklene okvirje (Hi-Ten steel), ki so sicer zelo trdni, a razmeroma težki in nagnjeni k koroziji.

Pogostejša aluminijasta kolesa so veliko lažja. Za dodatno trdnost se aluminij meša z drugimi kovinami (duraluminijeva kolesa), da se doseže trdnost, primerljiva z jeklom.

Še bolj kakovostna in dražja so karbonska kolesa, ki so zelo močna, lahka in nerjaveča. Prav tako bolje absorbirajo udarce.

Najbolj ekskluziven material doslej je titan. Okvir iz titana lahko aktivno zmanjša vibracije, je zelo lahek in tudi ne korodira. Njegova pomanjkljivost je visoka cena ter potreba po posebnih tehničnih postopkih pri proizvodnji in popravilu.

Material okvirja Prednost Pomanjkljivost
Jeklo trdnost večja teža
Aluminij / Duraluminij nizka teža mehkoba
Karbon trdnost, absorbcija udarcev višja cena
Titan aktivno zmanjšuje vibracije, nizka teža višja cena, zahtevnejša popravila

 

 

Oprema in dodatki

 

Pogosto zastavljena vprašanja

Disk zavore ali običajne zavore?

Disk zavore so manj zahtevne za vzdrževanje in zmogljivejše od običajnih zavor. Edina pomanjkljivost je njihova višja cena.

Gorsko ali kros kolo?

Gorsko kolo je zaradi svoje stabilnosti in zmožnosti boljšega blaženja neravnin boljše za vožnjo po terenu, vendar se moraš na cestah in ravnih površinah zaradi slabšega prenosa moči (vzmetena vilica, velika kolesa) bolj potruditi.

Kros kolo je v tem pogledu veliko bolj vsestransko. Obvlada umazane in gozdne poti ter te na cesti ne spravi ob živce. Za razliko od gorskega kolesa pa ni primerno za zahtevno terensko vožnjo po gozdu itd.

Kaj je pred vožnjo dobro preveriti na kolesu?

Pred vsako vožnjo preveri napolnjenost pnevmatik in nastavitev zavor. Če voziš po daljšem premoru, preveri, da veriga ni preveč ohlapna. Približno vsakih šest mesecev je dobro opraviti splošni servis kolesa.

To pomeni nastavitev in mazanje zavornih in prestavnih kablov, preverjanje in morebitno zamenjavo zavornih čeljusti (ali zavornih oblog) ter verige. Preveriti je treba tudi splošno geometrijo kolesa. V specializiranih kolesarskih delavnicah ti bodo z veseljem svetovali in pomagali pri vseh tvojih vprašanjih.

Kako pravilno očistiti kolo?

Po vsaki vožnji v mokrem vremenu ali, nasprotno, po vožnji po suhi, prašni cesti je treba kolo oprati. Okvir, vilice in stranice pnevmatik lahko očistiš blata ali prahu z vlažno krpo ali pa kolo operi s cevjo. Očisti tudi verigo.

Za pranje verige lahko uporabiš posebno čistilo za verigo. Nato je treba verigo namazati z oljem, namenjenim za ta namen.

Kako skrbeti za verigo kolesa?

Verigo je potrebno nenehno mazati, da ni nikoli suha, sicer bo škripala, nastala pa bo tudi nevarnost prekomerne obrabe zobnikov.

Izkušeni kolesarji svetujejo, da v vročih in suhih razmerah verigo naoljiš vsaj vsakih 150 km. V vlažnih razmerah je optimalno, da verigo namažeš po vsaki vožnji, saj vlaga pospešuje izpiranje olja iz verige.

Takoj po nanosu olja na verigo počakaj 20 minut pred vožnjo, da olje dobro prodre v verigo.

 

→Poglej kolesa na Ceneje.si

Želiš med prvimi izvedeti za najboljše sezonske ponudbe? Prijavi se na e-novice, ki jih tedensko pripravljamo zate.

Vnesi pravilen e-naslov

Hvala za prijavo. Kmalu lahko pričakuješ prve tedenske e-novice.

® 2022 Ceneje d.o.o., del skupine Heureka